Vi arbetar ofta i samarbets projekt över ämnesgränser.Rädsla finns ju då att våra ämnen "bara " ska vara verktyg i processen . men jag tycker att vi ofta lyckas skapa mer än så . Jag har samarbetat med de flesta ämnen . Det här projektet har vi gjort flera gånger, det kan se ut så här i en NV2 klass,
eleverna läser om hjärtat i biologin ,de börjar projektet med att gå och se en hjärtoperation på KI(Karolinska)
sedan dissikerar de grishjärtan på skolan ,där tecknar de av eller fotograferar med mobil undersökningen .
Ibland har de arbetat med materialet i serieform , något år var även svenskan
med ,då skrev man dikter med inspiration av Romantiken, som lästes i svenskan under perioden.Därefter får eleverna i uppgift att skapa en egen hjärtmodell som ska ha alla anatomiska delar och kunna beskriva hjärtats fysiologi .Som hjälpmedel har de dels sina skisser men de får använda allt från böcker ,nätet, filmer mm
![]() |
elevarbete |
det kan vara så att de har gjort en fantastisk modell rent konstnärligt som inte fungerar fysiologiskt/anatomiskt !
Hej
SvaraRaderaEn intressant uppgift, en sak som slog mig är att hjärtat måste vara anatomiskt riktig utförd så att biologiläraren kan se om de förstått men att eleverna hade frihet att välja material. Skulle man inte kunna ha en konstnärlig tolkning av hela arbetet där eleverna utifrån sina studier av hjärtat, disektioner samt att de är med om en hjärtoperation få tolka de ex. utifrån konsthistoria, känslor kring upplevelsen av allt de varit med om i arbetsområdet?
Hej !!
SvaraRaderaDe gör också en konstnärlig tolkning/ en motivering, det är därför de har två omdömen på uppgiften !!!