måndag 4 oktober 2010

Reflektion......




Reflektioner  Säljös bok "Lärande och kulturella redskap " och på vår uppgift "Verktyg förverkligar"

Jag arbetar på en mångkulturell skola .Många av de ungdomar jag undervisar har kommit till Sverige i åldern
9-16år och en del är födda och uppvuxna här som andra generationens invandrare.

"Det kollektiva minnet" s 14
När jag läser R.S bok känns det självklart att alla ungdomar /vuxna som kommer till Sverige ska läsa hemspråk för att underlätta övergången från ett språk till ett annat.Att få använda redan färdiga begrepp man har med sig och att bara översätta dem.
.Våra estetiska ämnen känns otroligt viktiga i den processen för att möta upp deras kollektiva minnen fläta ihop dem med våra. Ge dem möjlighet att förstå den nya kultur de kommit till och jämföra sin
egen bakgrund. Ge och ta !

"När individen lär sig kommunicera tar hon till sig mängder av perspektiv och kollektiva kunskaper som hon kommer att betrakta som naturliga" s 43
Hur tar vi till vara de kunskaper och erfarenheter människor med olika bakgrunder har .Nu tänker man ta bort estetisk verksamhet från gymnasiet, det är som att ta bort möjligheten till utvidgat  språk och begrepp från stor del av befolkningen, de får inte tillträde  till eller använda de estetiska verktygen bild,drama och musik . Jag tycker det är en demokrati fråga....Alla måste få en möjlighet att utveckla olika sätt att uttrycka sig !

"Civilisationens sparade kapital, hur tillägnar sig människor samhälliga erfarenheter och genom att använda dem hur lever insikter och kunskaper vidare"s 27
Ska människor bara använda det skrivna ordet för att uttrycka sig?Vi bildlärare har enorm uppgift
dels att lära ut konsthistoria, traditionella tekniker för skapande , men också möta upp samtidskonstens alla uttryck,ta inspiration och ha bredden i undervisningen. Försöka på våra få timmar räcka till för att alla ska hitta verktyg för att kunna berätta och uttrycka sig .

"Den traditionella klassrum situationen där alla barn möter samma lektion blir inte längre lika framgångsrik som den kanske var i samhällen där individer var mer homogena i sina erfarenheter och referensramar" . s65

2 kommentarer:

  1. Hej
    Jag håller med dig i att det är en stor fara när skolan nu demonterar ned alla olika estetiska uttryck, där olika kulturer kan mötas och skapa plattformar för diskussion. Man kan undra vad vi får för framtida samhällsmedborgare? när inlärningen ska ske utifrån text men när framtidens medborgare behöver tänka mer kreativt. Det ska bli intressant att följa ditt arbete då du arbetar på en mångkulturell skola och jag arbetar på en väldigt homogen icke mångkulturell skola. Hur mycket använder ni samtalet kring bilder för att belysa olika åsikter, trosuppfattningar m.m. för att skapa förståelse för olika kulturer.
    Jag tycker som du att estetiska uttryck skapar broar mellan olika grupper i samhället.
    Vi hörs:)

    SvaraRadera
  2. Hej nu prövar jag att kommentera!

    SvaraRadera